tisdag 23 oktober 2012

Malmö: By light

Idag hade vi lingare och larkare en föreläsning med ingen annan än Malmös stadsträdgårdsmästare, Ola Melin. Han var bra, inspirerande! En av flera bra saker han pratade om var ett evenemang som händer i Malmö var fjärde år, nämligen ljusprojektet "By light". Man bygger upp ljusinstallationer på en vald plats och så får invånarna komma dit och uppleva gatorna på ett lite annorlunda sätt.

Jag gillar mys i mörker, så varje år som städerna tänder julbelysningen i stan blir jag förstås barnsligt lycklig. En av de fina grejerna med att lysa upp en stad extra mycket när det är mörkt är just att platsen skiljer sig från hur den brukar se ut, man blir peppad av att gå ut och uppleva det. Det är precis sånt man behöver, speciellt under sen höst, vinter och tidig vår: att röra på sig lite extra och chockas ut ur sin grumliga "jag trivs bättre inomhus när mörkret har fallit"-attityd. För det kan vara riktigt rofyllt att gå runt och promenera med vinterkappan och varma halsduken med sin käraste i handen, slötitta i skyltfönster och titta på upplysta affärsskyltar.

Men, så. Nu är det alltså dags igen för "By light" i Malmö! Det håller på 2-11 november och kommer vara vid Drottningtorget och gatorna runt där (och kanalen!). Jag ska definitivt dit någon av dagarna!



 Universitetsaulan i Uppsala 2008.

Ljusslingor längs ån i Uppsala som tänds varje år. 

Finfina Lund och Stortorget, det rejäla vinteråret 2010. 

Och så fick min favoritbild från en flygplats hänga med också, på Arlanda strax innan jul.

Inga kommentarer: